Retro týden

19. 10. 2015 10:00:00
„Prečo tí dvaja vyzeraju ako somári“ napadlo mě při pohledu na leták jistého potravinářského řetězce s nápisem Retro týden, který ležel u domovních dveří.

To, že mě to napadlo zrovna slovensky, je vlastně také tak trochu retro. Bývaly doby, kdy jsme se s tímto jazykem setkávali denně. Věřte mi nebo ne, já se ale s prvním živým Slovákem respektive Slovenkou v pravidelném denním styku setkala až nyní. Má kolegyně je Slovenka a mně ta její slovenština připadá hrozně roztomilá, obzvlášť pak její častý slovní obrat „hento ono“, což předpokládám, znamená něco jako „tohleto.“ Přistihla jsem se, že občas do té slovenštiny začínám přepínat, takže není divu, že když jsem uviděla pány Pauluse a Ihnačáka v osmdesátkových ohozech naskočila mi právě ta slovenština.

Leták otevírám lhostejně a bez většího zájmu. První co mě praští do očí, je obrázek polotučného mléka v bílém sáčku. Povedlo se jim to, už mě lapili do svých marketingových sítí! Lhostejnost se mění v zájem a staré vzpomínky se začínají vynořovat z hlubin paměti.

Svačiny na základní škole, kdy jsme dostávali 1⁄4 l „modrého“ mléka v sáčku, brčko a 2 housky. Kluci ze střídy vyráběli kuličky, kterými po nás přesně mířenými zásahy stříleli. Nehnusnější bylo, když se vám mazlavé kuličky zalepily do vlasů. Další hodinu jsme my holky měly co dělat, než jsme je z našich kštic odstranily.

Paštika Májka v konzervě, která tehdy nešla otevřít jinak, než otvírákem, ve mně vyvolává vzpomínky na chladná rána na tábořišti a mlžný opar vznášející se nad stromy. Ranní chlad nám zalézá pod svetry, ruce si hřejeme o ešus plný silného černého čaje a k tomu přikusujeme krajíce včerejšího chleba tlustě namazané Májkou. Lahůdka!

Vitacit jsme si většinou kupovali cestou ze školy. Zuby jsme roztrhli sáček, část obsahu vysypali do dlaně, ze které jsme ty kouzelné krystalky olizovali. Vzájemně jsme na sebe vyplazovali jazyky, zabarvené podle toho, jaký druh Vitacitu byl zrovna v naší samoobsluze k sehnání. Citronový Vitacit nám křivil tváře, jak jsme se ušklíbali nad jeho kyselostí. Jahodový byl sladký jako cumel a naše dlaně a jazyky vydržely barevné hodně dlouho.

Vzpomínky na Starou mysliveckou mám dodnes hodně rozostřené. Můj první a poslední tvrdý střet s tvrdým alkoholem. Fuj. Dodnes nemůžu vidět ani mysliveckou uniformu, natož etiketu Stará myslivecká. Omlouvá mě snad jen to, že mi bylo blbých –náct a netušila jsem, že to se mnou tak zamává. Navíc jsem si tehdy zničila igelitku se sexy fotkou Marlboro Mana, do které jsem po myslivecké poněkud, ehm, blinkala. A že v těch dobách bylo vlastnictví igelitky s Marlboro Manem hodně cool snad pamětníkům nemusím připomínat.

Úplně nejvíc žvýkačky byly ty s Kačerem Donaldem, dělaly super velké bubliny a navíc v nich byly obrázky Disneyho postaviček, které byly předmětem výměnného obchodu, což se o žvýkačkách Pedro tehdy říci nedalo. Přesto ale, když náš spolužák před několika lety dělal obchoďáka právě s těmito žvýkačkami a na náš sraz dorazil v červeném tričku s obrázkem Pedra, tak jsme mu ho ukrutánsky záviděli a marně z něj mámili dodávku triček.

Na závěr snad jen, že si sundavám růžové brýle, skrze které jsem se na chvilku podívala do minulosti a vyrážím zpět do reality všedních dní. Ono stejně platí jen to co je tady a teď.

Autor: Martina Dušková | pondělí 19.10.2015 10:00 | karma článku: 18.55 | přečteno: 1101x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Jana Melišová

Keď človek páchá zlo, kde je Boh?

Má človek slobodnú vôľu? Môžeme sa nezávisle rozhodovať a ovplyvňovať smerovanie nášho života? Mám za sebou desať rokov práce kaplána vo väzení. Takže trochu viem, čo to robí alebo nerobí s človekom, keď sa dopustí veľkého zla.

29.3.2024 v 11:54 | Karma článku: 8.05 | Přečteno: 111 | Diskuse

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 20.98 | Přečteno: 372 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 30.02 | Přečteno: 521 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.14 | Přečteno: 189 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.33 | Přečteno: 9275 | Diskuse
Počet článků 25 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1304

Hodně lidí mi "nadávalo", že už nic nepíšu. Tak mě máte zpátky.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...